الخرائج و الجرائح

نويسنده: حافظ فرزانه

قطب الدين راوندي، سعيدبن هبة الله (م 573 هـ . ق)
ترجمة مؤلف در بخش تاريخ اسلام ذكر شد.
كتاب حاضر در معجزات ائمه ـ عليهم السّلام ـ و پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ عقائد و فضائل ائمه ـ عليهم السلام ـ مي باشد. علّت نامگذاري كتاب مؤلف چنين بيان مي كند معجزاتي كه به دست ائمه ـ عليهم السلام ـ انجام شده است، صحت ادعاهاي آنها را تأييد مي كند و نشان از صحت ادّعاهاي آنها دارد.
اين كتاب از بزرگترين و بهترين كتابهايي است كه شامل هفت كتاب پيرامون معجزات پيامبر و ائمه ـ عليهم السلام ـ مي باشد.
مؤلّف انواع معجزات را آورده و به يك نوع اكتفا نكرده است. كتاب حاضر شامل يك مقدمه كه توضيحاتي پيرامون معجزه و انگيزه وجودي آن مي باشد و پانزده باب كه سيزده باب در معجزات پيامبر و ائمه اثني عشر، يك باب به دلائل صحت ادعاي نبوّت پيامبر و امامت ائمه ـ عليهم السلام ـ و باب ديگرشامل دلائل قرآني بر امامت دوازده امام ـ عليهم السلام ـ مي باشد. در آخر كتاب ملحقاتي در خصوص نوادر معجزات كه فقط روايي است و مقايسه بين معجزات پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ با اوصياء خود و معجزات انبياء قبل از پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ آورده شده است.
از ملحقات ديگر كتاب، كتاب امّ المعجزات و جواب به شبهات مختلف در مورد قرآن و كتاب الفرق بين الحيل و المعجزات، كه راه تشخيص معجزه و شعبده بازي و غيره را بيان كرده است، مي باشد.
كتاب الخرائج و الجرائح در بحث معجزه، يكي از بهترين و جامع ترين كتابهاي موجود مي باشد. كتاب علمي، روايي و تحليلي كه مي تواند جوابگوي پژوهشگران و محققان باشد.
اين كتاب در سه جلد، به زبان عربي از طرف مؤسسة امام مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ قم در سال 1409 هـ . ق، به چاپ رسيده است.
منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه